30 jaar Range Rover: 30th Anniversary. Slechts 200 exemplaren zijn er geproduceerd van deze unieke P38.
Range Rover, een iconisch ontwerp. Direct bij de introductie in 1969 was de luxe en uiterst comfortabele terreinwagen een groot succes. Maar liefst 27 jaar werd het model geleverd. Vanaf 1994 werd het eerste model omgedoopt tot Range Rover Classic, zijn opvolger werd immers geïntroduceerd; de P38A. Vernoemd naar de projectnaam Pegasus, gebouwd in Block 38A, Solihull.
Tot en met 2002 werd de P38 gevoerd. Relatief kort dus, waardoor het een relatief zeldzaam model is. Goede exemplaren zijn inmiddels schaars aan het worden. Betrouwbare klassiekers, geweldige reisauto’s. Verguisd door diegenen die er òfwel onbekend mee zijn, òfwel uitsluitend bekend zijn met de slecht onderhouden exemplaren, vaak gedreven door gierigheid. Waar kennen we dat van? Juist ja, onze andere liefhebberij; Jaguar.
Goed, we gaan naar dit exemplaar; extreem zeldzaam, want 30th Anniversary. Range Rover bestond inmiddels 30 jaar en om dat te vieren werd de 30th Anniversary ontworpen. Slechts 200 stuks zijn er geproduceerd, naar verluid 100 links gestuurd en 100 rechts gestuurd. Uitgevoerd in Wimbledon Green, exclusief voor de 30th Anniversary. Bumpers en spiegelkappen meegespoten, iets wat je destijds uitsluitend op de Autobiography modellen zag.
En dan dat interieur; schitterend! Classic Green leder met een Lightstone piping. Ook het stuurwiel is in deze twee kleuren uitgevoerd, eveneens uniek voor de Anniversary modellen. En dan dat heerlijke Burr Maple hout. Echt hout en dus echt handwerk. Al het houtwerk is in topstaat, iets wat ik niet eerder gezien heb bij een P38. Geen scheuren, geen breuken, ongekend.
Optioneel was het navigatiesysteem verkrijgbaar. Deze Anniversary is daarvan voorzien. Nuttig? Vandaag de dag niet meer. Mooi en leuk? Jazeker!
De beschermroosters rondom de koplampen en achterlichten, tegenwoordig zeldzaam. De set is in bijzonder goede staat, het geeft de Range Rover een nog mooiere uitstraling als je het mij vraagt.
De vorige eigenaar, een echte liefhebber, heeft 8 jaar gestuurd met deze Anniversary. Op niets werd bezuinigd, de dikke ordner vol met documentatie en facturen is daarvan het bewijs. Zelfs het complete motorblok werd gereviseerd, factuur uiteraard aanwezig.
De liefhebberij straalt er aan alle kanten af, dat zie je gewoon. de juiste onderdelen, alles op de juiste manier bevestigd. Geen gepruts, geen gerommel. Zo willen we het hebben! De velgen reeds opnieuw gespoten, brandschoon, zelfs het velgbed aan de binnenzijde. Het reservewiel ziet de gemiddelde eigenaar zelden, meestal nooit. Het reservewiel van deze P38 is ook gespoten, tegelijk met de vier velgen onder de auto. Dàt zijn de liefhebbers, geweldig!
Hoewel al veel gedaan, er blijven altijd aandachtspunten over. Direct werd alles op alles gezet om de toch al mooie en goede Range Rover naar een nog hoger niveau te brengen; er werd vanzelfsprekend groot, groot onderhoud uitgevoerd. Veel zaken kregen aandacht, alles mooi gedocumenteerd.
De lijst van werkzaamheden is eindeloos. Prachtig om te doen, als je het mij vraagt. Zelfs het zwaar chromen embleem achter op de kofferklep is weer op kleur gebracht, details zijn belangrijk. Het stuurwiel in topstaat, het volledige Alpine geluidssysteem op orde, de versterker werkend. Typische P38 zaken zoals blendmotoren, O-ringen kachel, luchtvering en dergelijke zijn allen aangepakt, geen zorgen maar puur genieten. Zoek ze maar eens, P38 in deze conditie, laat staan een Anniversary.
Zelf heb ik inmiddels 2.000 kilometer gereden. Dagelijks, naast de Discovery voor het zwaardere werk zoals de trailer. Probleemloos en betrouwbaar, zoals het hoort. Kan dat, met een P38? Ja dat kan, mits onderhouden.
Kwaliteit en onderhoud, daar gaat het om. Ik kan nog lang doorgaan over deze Range Rover maar daarvoor is geen ruimte in een advertentietekst. Bekijk de foto’s en verras je over de staat en de complete uitvoering van deze P38 30th Anniversary.
Om het kort en toch volledig te houden vermeld ik hier alle minpunten, voor zover deze er zijn. De stoelverwarming werkt niet, natuurlijk is dit te verhelpen met een after-market set al heeft dat niet mijn voorkeur gezien de originaliteit. het tweede en laatste minpunt is het ontbreken van de originele mattenset. Wel is er een mooie set aanwezig in dezelfde kleur als de originele set; groen. Dat waren de nadelen en minpunten, ik kan er oprecht verder geen noemen; een P38 Range Rover om van te dromen!
De 30th Anniversary is een gelimiteerde uitvoering die in een Land Rover verzamelaarscollectie niet mag ontbreken, laat staan in deze conditie.
Er valt nog veel te zeggen over deze 30th Anniversary, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.
Waarom deze Range Rover P38?
30th Anniversary, gelimiteerd
Geheel origineel
Gereviseerd motorblok
Interieur en exterieur in topstaat
Uitgebreide documentatie aanwezig
Frisse auto om te zien en te rijden
Export.
Liefhebbers van Britse klassiekers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.
Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: 08-GK-KX
Oorsprong: NL
Registratie NL: 05-01-2001
Eerste registratie: 05-01-2001
APK vervaldatum: nieuw bij aflevering
Kilometerstand: 245.996km
Cilinderinhoud: 4554cm3
Motortype: 8 cilinders in V opstelling
Vermogen: 160kW/218PK
Financieel.
Range Rover P38 30th Anniversary – Wimbledon Green Metallic – 245.996km – Y2001Verkocht aan Tineke, NL