De XJS, misschien wel Jaguars’ meest besproken design. Inmiddels zeldzaam geworden.
‘Onder de ton’; klassieker-liefhebbend Nederland weet dan dat we het niet hebben over een grens in euro’s, maar een grens in kilometers. Iedereen is op zoek naar young- en oldtimers met een kilometerstand onder de ton. Er zijn zelfs bedrijven welke zich hierin gespecialiseerd hebben; Zwitersland, USA, Japan, overal wordt er gespeurd naar dit soort spelden in de hooiberg. Hier gaat het om een liefhebbersauto, die koop je met je hart in plaats van je euro-brein! Een heel bijzondere liefhebbersauto, met een heel bijzondere stand van 24.646 miles. Omgerekend slechts 39.400 kilometer, en dat in 31 jaar. Voldoende kilometers om de auto in goede conditie te houden, beperkt genoeg om deze ultiem lage stand na 31 jaar te behalen.
Love it or hate it, zo werkt dat met de XJS, of eigenlijk met het merk Jaguar in het algemeen. Gelukkig maar, want ze zijn schaars aan het worden dus een groot publiek drijft de prijs alleen maar op, toch? Schaars zijn ze, en al helemaal in deze staat. Want waar vind je dat; ongerept, origineel, afkomstig van de eerste eigenaar en dan het belangrijkste; die bijzondere tellerstand. Bestaat dat? Jazeker, het Carfax rapport geeft de geschiedenis gedetailleerd weer. Elk bezoekje aan de Jaguar dealer is vermeld. Een mooie kilometerstand is één, de onderbouwing daarvan is twee.
De staat van deze unieke Jaguar behoeft eigenlijk weinig uitleg. Vanzelfsprekend een ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Een onaangetast interieur, het ruikt zelfs nog ‘nieuw’. Dat houtwerk; in nieuwstaat. De cabrioletkap nog net zo mooi beige als in 1993. Een echt collectors’ item, dat is duidelijk.
Deze XJS hebben we dus duidelijk aan zijn eerste eigenaar te danken, meneer Lawson uit Colorado. Lawson had auto’s, veel auto’s. ‘ Vroeger’ kon ik me haast niet voorstellen dat je een auto koopt en er dan vervolgens amper gebruik van maakt. Inmiddels weet ik; dat gaat sneller dan je denkt. Onze eigen Morgan kochten we ook met slechts 9.000 kilometer op de teller terwijl deze 12 jaar oud was, de geschiedenis volledig bekend. Als tweede eigenaar van een dergelijke klassieker heb je iets bijzonders in handen, dat is zeker.
Goed, tot zo ver de geschiedenis van deze Jaguar. Als bovenstaande zaken op orde zijn is het tijd om naar de cosmetische staat van een klassieker te gaan kijken, daar zorgt natuurlijk ook voor het grootste plezier als het gaat om dit soort bijzondere auto’s. Want wat is zo’n XJS geweldig mooi! Het interieur straalt gewoon jaren ’80 uit, prachtig. Jaren 80 in een wel heel luxe uniform want overal hout en beige tinten. Wortelnotenhout, een met leer bekleed stuur… schitterend chroom, een heerlijke ‘ period-correct’ radio met CD speler, prachtig!
Geen storingen, geen gekke zaken. De mooie en fijne stoelen zijn elektrisch te verstellen, zo ook de spiegels. alles werkt naar behoren. Er zijn geen mankementen, geen problemen en geen minpunten. Dit máákt een auto echt!
Dan de buitenzijde. Geen krassen, geen beschadigingen. Topstaat is wat zacht uitgedrukt. Daar wordt je toch blij van? Bekijk dat plaatwerk, nog volledig origineel. De prachtige handgezette coachlines in twee kleuren, matchend met het interieur. Koplampen in nieuwstaat, bijzonder voor elke XJS. Alleen al van de conditie en de staat van deze XJS kan ik eindeloos genieten. Niet voor niets dat ik meteen overging tot koop van deze bijzondere Jaguar. Klaar om de details te verfijnen, onderhoud uit te voeren en de XJS helemaal gereed te maken voor de volgende echte liefhebber.
Je vraagt je misschien af wat je aan een dergelijke klassieker nog toe te voegen hebt. Geloof me; voordat je er vertrouwd en zonder zorgen de weg mee op kunt is er veel te doen en dat is juist waar ik het meeste plezier uit haal; het tot in de puntjes klaarzetten voor de nieuwe eigenaar. Bij de meeste autobedrijven eindigt het na een goedkeuring van de RDW in de vorm van een APK en Nederlands kenteken, bij mij begint he daar pas. RDW keurde de XJS goed na het afstellen van het dimlicht en toevoegen van twee reflectoren. Weke schokbrekers? Geen probleem voor APK. Een ietwat aanlopende remklauw, ook geen bezwaar voor het Nederlandse wegennet. Maar, een Jaguar rijder gaat niet voor het minimale. Hij of zij verwacht kwaliteit. Goede vering en demping, geen trillingen, geen afwijkingen in rijgedrag. Het is mooi om onder die voorwaarden klassiekers te mogen afleveren, de bijbehorende kosten en moeite zijn slechts bijzaak. Na APK goedkeuring vervingen wij dus nog eens maar liefst zes gasdrukveren voor nieuwe, instelbare dempers. Remmerij werd aangepakt. Een grote beurt is uitgevoerd. Het lakwerk is drie maal gepolijst. Minuscule deukjes werden verwijderd. Mooi werk!
Nu heb ik hier behoorlijk wat Jaguars en Daimlers voorbij zien komen. Heel soms heb je zo’n auto staan waarvan je denkt; ‘Die wil ik hebben!’ Deze Jaguar is er zo een. Geen verkooppraat hoor, verkopen hoort een klassieker zelf te doen. Ik ben in ieder geval verkocht!
Vanzelfsprekend is de volledige documentatie bij de Jaguar aanwezig. Servicemap, Carfax, handleiding, NAP rapport, volledige sleutelset inclusief afstandsbediening, er mist niets.
Om de beleving van een Jaguar in haast nieuwstaat helemaal compleet te maken, lever ik deze specifieke XJS af met garantie; een half jaar of maximaal 5.000km.
Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. Je bent van harte welkom in Uden, de koffie staat klaar.
Waarom deze XJS?
Haast nieuwstaat… Daarom!
Afkomstig van de eerste eigenaar
Sluitende geschiedenis
Inclusief garantie
Perfecte kleurstelling
Zeldzamer en zeldzamer
Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en een woord Duits.
Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: GXJ-36-K
Oorsprong: USA, Colorado
Registratie NL: bij tenaamstelling
Eerste registratie: 28-02-1993
Tellerstand: 24.646 miles
APK vervaldatum: 03-12-2026
Cilinderinhoud: 3980cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 163kW/222PK
Financieel.
Jaguar XJS Convertible Automatic – Glacier White – 24.646miles – Y1993Vaste prijs: €33.950,- (incl. garantie 6mnd of 5k km)
Marge auto, geen BTW verrekenbaarInruil? Graag!