Or read in: Engels

De Series 1 XJ is in mijn ogen de mooiste XJ Saloon ooit geproduceerd. Dit in combinatie met de handmatige versnellingsbak en de uitgevoerde topkwaliteit restauratie, maakt het de ultieme rijders saloon.

Ergens in 2020 kreeg ik een telefoontje van Karin. Of ik geïnteresseerd was in een Jaguar XJ S1. Het is de Jaguar van haar partner, Willem. Na de uitleg over deze XJ ga ik natuurlijk langs bij Karin en Willem. Het verhaal over de XJ is misschien goed, maar het contact met Karin en Willem is nog beter! Dat is vaak wat de doorslag geeft. Geen fijn contact betekent geen overeenkomst, en dat geldt voor beide kanten, toch?

Goed, Willem en zijn XJ. De garagedeur gaat open en één blik is genoeg; aan deze klassieker is door een vakman gewerkt. Een vakman op het gebied van plaatwerk, een vakman op het gebied van spuitwerk. heb je er interesse in, dan zie je dat direct. Motorkap open. Weer straalt de kwaliteit je tegemoet, ongekend. Het interieur; prachtig donkerblauw leder, vakkundig verwerkt.
Willem is gepassioneerd over zijn klassiekers. Zijn MG uit de 50’er jaren straalt exact dezelfde kwaliteit uit. Als je zo gepassioneerd bent, is het niet makkelijk om te besluiten afscheid te nemen van je hobby, maar soms gaat het verstand voor je passie. De Jaguar wordt mij gegund door Willem en gaat mee naar Oirschot, Willem en ik houden contact. De tijd vliegt, er is veel werk gedaan om de laatste puntjes op de i te krijgen en inmiddels is de XJ helemaal klaar.

De klassieker. Over een Series 1 XJ bestaat geen twijfel; deze ís gewoon mooi! De grote kunststof bumpers op een Series 3, De zwart getinte achterlichten op een wat latere XJS, dit zijn zaken welke bij deze types nog wel eens in twijfel worden getrokken. Over de allereerste XJ zijn de meningen echter niet verdeeld, en dat is niet gek!

Want kijk nou eens naar de vormgeving van die achterlichten, of eigenlijk de gehele achterpartij. Heb je ooit zoiets gezien? We hebben het over een forse sedan, maar de slanke elegantie straalt er van af. Voor een groot deel ook te danken aan de destijds nog ranke chromen bumpers; dat zag je later niet meer. De grote achterruit, ook uniek.

Deze bijzonder vroege XJ heeft nog meer bijzondere kenmerken. Bekijk de volledig RVS uitlaat maar eens, kaarsrecht naar achteren geplaatst. Een kenmerk van alleen de àllereerste XJ’s. De hoog op de achterklep geplaatste reflectors, eenzelfde verhaal. De chromen ringen om de mooie Lucas tellers, in het houten dashboard. Goed, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laten we even naar de staat van de XJ gaan, zeker zo belangrijk.

Zoals gezegd, Willem houdt van kwaliteit. Met onze puntjes op de i hebben wij deze kwaliteit voortgezet, de XJ is nu in optimale conditie. De klassieker is in verleden jaren compleet gerestaureerd. Bekijk de afbeeldingen maar eens. Houdt dat beeld vast en bedenk daar een technische staat van eenzelfde hoog niveau bij. Na het overdragen van de XJ door Willem heb ik nog ruim €8.000,- gespendeerd, er is niets aan het toeval overgelaten. Topfit en van hoge kwaliteit, dat moest deze ‘matching numbers’ XJ zijn.

Klaar dus, af. De nieuwe eigenaar gaat volop genieten. Genieten van de handgeschakelde versnellingsbak, voorzien van overdrive. Genieten van de heerlijk zittende, zacht lederen stoelen. Genieten van het vers gerestaureerde houten dashboard. En genieten van de heerlijke 2.8 zes-in-lijn. Hoewel dit de lichtste motor van destijds betreft, maakt de combinatie van versnellingsbak en motortype deze XJ een bijzonder fitte, zelfs aardig snelle sedan. Meerdere keren heb ik 4.2’s gereden welke beduidend minder fit overkwamen, voor een groot deel te wijten aan de wat traag schakelende, vermogen slurpende automatische versnellingsbak. Leuk voor de één, jammer voor de ander; de perfect werkende LPG installatie maakt de XJ ook nog eens bijzonder prettig aan het pompstation. Vanzelfsprekend loopt de S1 op zowel benzine als op LPG zoals het hoort; als het spreekwoordelijke zonnetje.

Deze pure historie op wielen wil je hebben. Er is geen enkele reden om deze klassieker niet in je garage te stallen. Kun je toch een reden bedenken? Helemaal prima, dan hou ik Willem zijn XJ lekker zelf, toch?

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Wat maakt deze Series 1 bijzonder?
Topkwaliteit restauratie
Handgeschakeld
Matching numbers
Een erg vroege Series 1
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: DM-58-38
Oorsprong: SE
Registratie NL: 30-10-1996
Eerste registratie: 15-11-1969
Kilometerstand: 131.153km
APK vervaldatum: 1NVT
Cilinderinhoud: 2792cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 110kW/150PK

Financieel.
Jaguar XJ 2.8 Manual Series 1 – Dark Blue – 131.153km – BJ1969

Verkocht aan Coen, Duitsland

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!