Or read in: Engels

De E-Type is ‘The most beautiful car ever made’. Dat zijn de woorden van Enzo Ferrari.

Je kunt hem eigenlijk geen ongelijk geven. Bekijk de schitterende lijnen van deze E-Type; zelfs na 50 jaar ben je onverminderd onder de indruk. De Serie 1 en 1.5 spannen de kroon. De kleine, klassieke achterlichtjes boven de chromen bumper bijvoorbeeld. De grotere lichtunits bij latere E-Types werden onder de bumper geplaatst, een ander aanzicht. De gigantisch lange motorkap, met daarin de louvres. Wanneer de motor goed op temperatuur is zie je vanuit daar de hete lucht opstijgen. Een groot genot om te zien en hemels om te rijden, dat is deze 4.2!

Bijzonder is het om dit soort klassiekers te verkopen. Ik twijfelde dan ook geen moment toen de huidige Belgische eigenaar mij vroeg om de E-Type te bekijken en te beoordelen. Nooit wetende wat je kan verwachten reisde ik af naar het mooie Knokke-Heist, geen onbekend terrein. het mooie met dit soort klassiekers is dat je in één oogopslag ziet waarmee je te maken hebt. Is het een ‘echte auto’? Het zijn slechts twee woorden, maar die omschrijven voor mij een ellenlang verhaal dat gaat over een niet verprutste, in goede staat verkerende klassieker. Reparaties en revisies op de juiste manier aangepakt. Een kloppend koetswerk met nauw sluitende panelen. Lederen bekleding in de juiste kwaliteit en conditie. Originele, werkende tellers. Hier kun je nog uren over doorgaan, maar je begrijpt wat ik bedoel. Dit ís zo’n klassieker.

De huidige eigenaar houdt van kwaliteit. Na aanschaf, in Nederland nota bene, was hij toch wat verbaasd over wat zaken. De motorruimte bijvoorbeeld. Hoewel gehuisvest onder de originele en dus perfect passende motorkap, bleek de 4.2 niet de kwaliteit te hebben welke werd verwacht. Daar moest verandering in komen. Er werden geen halve maatregelen genomen, de complete motor èn versnellingsbak werden gereviseerd bij een vooraanstaand Belgisch klassieker specialist. Maar liefst 200 foto’s zijn voorhanden. Foto’s die een volledige revisie en een kundige werkwijze vertonen, zo zien we dat graag.

Start de E-type en je hoort en voelt direct de perfect uitgevoerde revisie. Soepel slaat de 4.2 aan, perfect lopend vanaf de eerste slag. De choke werkt optimaal en laat zich makkelijk regelen. Alleen op deze manier kun je ontspannen van je klassieker genieten want zoals je weet, tientallen minuten ‘tobben’ voordat je klaar voor vertrek brengt zorgt alleen voor kopzorgen, niet voor plezier. En plezier, daar doen we het toch voor?

Dit gevoel wordt nog meer bevestigd tijdens de eerste kilometers. Een ‘echte auto’, noemde ik al even. In dit geval betekent dat geen lafjes aanvoelende ophanging, strak sturend. Geen trillingen, geen vervelende rammeltjes en kraakjes. Geen overmatige uitlaatdampen, geen onverbrande benzinelucht. Geen bonkend schakelende versnellingsbak, ik kan zo nog wel even doorgaan. Een echte auto.

Een klassieker die ook nog eens een goede investering blijkt. E-Types zijn populair en dat is aan de almaar oplopende prijzen goed merkbaar. Het is een goed moment om in te stappen. En instappen, dat doe je met gemak en comfort. De 2+2 carrosserie biedt zowel bij instap als tijdens de rit veel ruimte, dat is handig. De perfect schakelende automaat biedt enorm veel comfort, waardoor het ontspannen en niet gejaagd rijden is.

Belangrijk is ook om de mindere punten te vermelden, hoe minuscuul ook. één daarvan is in mijn ogen van enige waarde. Hoewel het hang- en sluitwerk perfect te noemen is, de motorkap ongekend goed van pasvorm is en het achterdeurtje haast gegoten in de carrosserie lijkt, is de kier van beide zijdeuren ietwat aan de ruime kant. Wellicht is dit nog enigszins te stellen, maar het zal toch wat zichtbaar blijven. Wat zijn de verdere, minder relevante minpunten vraag je je af? De originele kabelboom is nog aanwezig. Niet gek, alles functioneert tenslotte goed en de kabelboom is in gezonde conditie. Toch het vermelden waard. Idem met het differentieel. Ongerept, in originele staat. Dit differentieel is stil en vertoont geen speling, niet vreemd dus dat dit origineel is gebleven tijdens de restauratie. De originele kleur was Pale Primrose Yellow, de huidige British Racing Green lak is in topconditie en staat de E-Type prachtig.

Een heritage Certificaat is aanwezig. Het betreft een Matching Numbers E-Type.

Er valt nog veel te zeggen over deze E-Type, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Waarom juist deze E-Type?
Hoogwaardige restauratie
Verkeert in bijzonder goede conditie
Sluitende geschiedenis
Perfecte kleurencombinatie
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: BE, EU
Kenteken: O-AFR-499
Oorsprong: USA
Registratie BE:
Eerste registratie: 25-06-1968
Kilometerstand: 89.290 mls
APK vervaldatum:
Cilinderinhoud: 4235cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 180kW/246PK

Financieel.
Jaguar E-Type Series 1.5 4.2 Automatic 2+2 LHD – British Racing Green – Y1968

Vaste prijs: €78.800,-

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!