De AJ-V8, nummer 4 beste motorblok volgens de lijst Ward’s 10 Best Engines.
Het AJ-V8 blok verving Jaguar’s AJ6 zes-in-lijn en de fameuze V12 en is een ontwerp van Jaguar zelf. Ford gebruikte dit motorblok ook in verschillende modellen. Zoals elk motortype kent ook dit type zijn eigenaardigheden, ook al zijn het er zeer weinig. Één van de belangrijkste hiervan heeft betrekking op de distributieketting, zijn geleiders en spanners. Bij een niet gemodificeerd motorblok kunnen kettingspanners breken of hun geleidelaag loslaten. Deze delen kunnen tussen ketting en tandwielen terechtkomen, wat grote gevolgen heeft voor het motorblok, er ontstaat dan doorgaans zware motorschade.
Veel Jaguars en Daimlers hebben de modificaties achter de rug; deze zijn al een poos geleden bij de dealer uitgevoerd of de auto is goed onder handen genomen door een specialist. Bij een dergelijke modificatie worden doorgaans ook andere kritische delen vervangen en wordt veelal ook een grote beurt uitgevoerd; oliën en vloeistoffen dienen namelijk toch afgelaten te worden om de modificatie uit te kunnen voeren. Een behoorlijke operatie dus, maar voor de Jaguar liefhebber een must voor een onbezorgde toekomst met de XJ of XK. Want nogmaals; in feite is het een geweldig en zeer betrouwbaar motorblok, mits goed onderhouden.
Het spreekt voor zich dat wij de al dan niet uitgevoerde modificaties duidelijk kenbaar maken. Een belangrijk punt, want bij menig aangeboden XJ of XK kom je hierover niets tegen. Bij iedere auto controleren wij dit door bijbehorende serviceadministratie door te nemen, door facturen te beoordelen of door in een geval van twijfel in het motorblok te kijken. Je staat dus niet voor verrassingen, maar voor zekerheid.
Bekijk de afbeeldingen hieronder eens om een beeld te krijgen van de problemen welke kunnen ontstaan wanneer het motorblok niet van de modificaties voorzien is. Te zien zijn breuken in het kettingspanner-huis, losgeslagen geleideblokjes op deze spanners, breuken in de kettinggeleiders en een thermostaathuis dat is gebroken doordat de weekmakers door de jaren heen uit het kunststof zijn verdwenen.
Wat houdt de modificatie totaal in?
Bij deze uitgebreide modificatie wordt onder andere vervangen:
– Kettingspanners, boven en onder
– Kettinggeleiders
– Distributiekettingen
– Krukaskeerring
– Thermostaat
– Waterpomp
– O-ringen koelleidingen
– Beide kleppendeksel pakkingen
– Bougie afdicht rubbers
– Distributie pakkingen
– Motorolie filter
– Motorolie
– Koelvloeistof
Verder volgt er een algehele check van vitale en controleerbare delen van het motorblok
Wij kiezen er uitdrukkelijk niet voor om slechts een deel van de kettingspanner modificaties aan te pakken. Ook gaan we uitsluitend voor originele Jaguar onderdelen.
Zekerheid voor alles; je Jaguar of Daimler kan er weer jaren tegenaan!
Financieel.
Koop je bij ons een Jaguar of Daimler waarbij de modificatie gewenst is, dan zal deze door één van de specialisten in ons netwerk uitgevoerd worden. Dit uiteraard volledig in overleg met jou als klant. Wij werken uitsluitend met originele onderdelen om de kwaliteit te waarborgen.
Is de Jaguar of Daimler in ons aanbod nog niet voorzien van deze modificaties en wil je dit graag voorafgaand aan de aflevering laten uitvoeren, dan kunnen we bovenstaande aanbieden voor een gereduceerde prijs, vraag naar de mogelijkheden.
Heb je vragen, of wil je graag de mogelijkheden bespreken, neem dan gewoon vrijblijvend contact op, we helpen je graag!