De XJ Series 1; een goed exemplaar is inmiddels zeldzaam geworden, laat staan één van de eersten.
Over een Series 1 XJ bestaat geen twijfel; deze ís gewoon mooi! De grote kunststof bumpers op een Series 3, De zwart getinte achterlichten op een wat latere XJS, dit zijn zaken welke bij deze types nog wel eens in twijfel worden getrokken. Over de allereerste XJ zijn de meningen echter niet verdeeld, en dat is niet gek!
Want kijk nou eens naar de vormgeving van die achterlichten, of eigenlijk de gehele achterpartij. Heb je ooit zoiets gezien? We hebben het over een forse sedan, maar de slanke elegantie straalt er van af. Voor een groot deel ook te danken aan de destijds nog ranke chromen bumpers; dat zag je later niet meer. De grote achterruit, ook uniek. En die uitlaten; niet logisch zijn zij na het verlaten van de achtersteven naar buiten gedraaid. Niet logisch, maar o zo mooi. Goed, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laten we even naar de staat van de Jaguar gaan, zeker zo belangrijk.
Het gaat om een originele Jaguar uit de eerste serie XJ. De prachtige chromen omlijsting van de klokjes en tellers in het dashboard tezamen met de instaplijsten zonder ‘Jaguar’ vermelding laten zien dat het echt om één van de allereersten gaat.
Een origineel interieur, met het houtwerk van destijds. Het interieur is compleet. Het leer is origineel en in mooie staat, al zijn er scheurtjes en droogteplekken te vinden. De hemelbekleding is nog origineel en hangt los. Kilometerteller en toerenteller werken, alsook de verlichting. De verlichting in de overige tellers werkt niet, net zoals het klokje. Het is een compleet en origineel ogend exemplaar. Deuren sluiten netjes aan, de lijnen kloppen. Maar het belangrijkst als het gaat om klassiekers van deze leeftijd; een ogenschijnlijk ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Bijzonder, want de Series 1 dateert van 1969!
Hoewel het plaatwerk over het algemeen in goede staat is, is het lakwerk dan weer in wat mindere conditie. De lak is natuurlijk niet de eerste lak, al oogt de Jaguar mooi. Ook zijn er enkele beschadigingen te vinden in het lakwerk.
Kofferbak? Netjes, de bodem niet verroest. Dorpels wellicht zwart van kleur, maar al eens gerepareerd en dus in relatief goede conditie. Echt een auto van en voor een liefhebber, dat zie je aan alles.
Dan de techniek. De automatische versnellingsbak schakelt soepel en zonder falen. Het onderstel voelt onderhouden aan, er zijn geen vreemde spelingen waarneembaar en geen vreemde geluiden te horen. Het motorblok loopt goed. Starten gaat soepel en snel. Niet vreemd allemaal, de gehele cilinderkop is al eens gerenoveerd. De complete uitlaat is recentelijk vervangen voor een RVS exemplaar en dus luchtdicht.
De goede technische staat van deze Serie 1 nodigde uit om ook nog de resterende technische punten op orde te brengen. Zo werd in onze opdracht de ophanging verbeterd en is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd en hoewel de XJ eigenlijk niet meer APK plichtig is, zal deze toch gekeurd worden voor aflevering aan de nieuwe liefhebber, gewoon omdat het kan!
Deze pure historie op wielen wil je hebben. Dat is ook de reden dat de vorige eigenaar, een echte liefhebber, de Jaguar bijna 20 jaar in bezit heeft gehad. De XJ had zijn eerste registratie in Oostenrijk, waarna de vorige eigenaar de Series 1 zelf naar Nederland haalde. Rijden met de S1 is puur genieten. De Saloon is stil, comfortabel, onthaastend. De dag na binnenkomst heb ik meteen een proefritje gemaakt, welke telkens weer wat langer werd. Jammer genoeg kan ik niet alle klassiekers houden, want een Series 1 XJ mag eigenlijk niet ontbreken.
Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.
Wat maakt deze Series 1 bijzonder?
Vroege Serie1, zeldzaam
‘Harde’ auto, erg goede basis
Eerlijk geprijsd
Goede investering
Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.
Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: AH-29-61
Oorsprong: AT
Registratie NL: 09-06-2000
Eerste registratie: 01-11-1969
Kilometerstand: 19.346km
APK vervaldatum: New at Delivery
Cilinderinhoud: 4235cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 164kW/223PK
Financieel.
Jaguar XJ S1 4.2 Automatic Saloon- Golden Sand Metallic – 19.346km – Y1969Verkocht aan Michael, Nederland
Margeregeling, geen BTW verrekenbaar
Inruil? Graag!