Or read in: Engels

De Range Rover Classic spreekt tot ieders verbeelding, zoals elke Range Rover doet.

Range Rover, een iconisch ontwerp. Direct bij de introductie in 1969 was de luxe en uiterst comfortabele terreinwagen een groot succes. Maar liefst 27 jaar werd het model geleverd. Vanaf 1994 werd het eerste model omgedoopt tot Range Rover Classic, zijn opvolger werd immers geïntroduceerd; de P38A.

Tot en met 1994 werd de Classic gevoerd. Goede exemplaren zijn inmiddels schaars aan het worden. Betrouwbare klassiekers, geweldige reisauto’s. Verguisd door diegenen die er òfwel onbekend mee zijn, òfwel uitsluitend bekend zijn met de slecht onderhouden exemplaren, vaak gedreven door gierigheid. Waar kennen we dat van? Juist ja, onze andere liefhebberij; Jaguar.

Goed, we gaan naar dit exemplaar. Wat een heerlijke klassieker! De volledige uitstraling klopt gewoon; Alles zit op de juiste plek, elk detail heeft aandacht gehad, het straalt er van af. En dan dat interieur; typisch ‘Eighties’ grijs velours, gecombineerd met mooi gekleurd houtwerk op de deuren. Geen hangende hemel, maar een mooie strakke stof, niet lang geleden nog vernieuwd. De grille, de perfect ogende koplampen en mistlichten, gewoon een heerlijke auto om te zien.

Deze Range Rover Vogue verbaasde mij direct bij aankomst. De liefhebberij straalt er van af. Niet vreemd gezien het enthousiasme van de vorige eigenaar; hij spreekt in geuren en kleuren over zijn Range Rovers, is een echte liefhebber. sinds 2014 was hij eigenaar van dit bijzondere exemplaar, bijna 10 jaar dus. ’s Winters netjes een paar maanden geschorst, ’s zomers zijn dagelijkse auto.

Dagelijkse auto’s, die zie ik graag. Juist dát zijn doorgaans de betrouwbare klassiekers, de klassiekers waar je van op aan kunt. Op onderhoud wordt niet bespaard, preventief onderhoud is geen uitzondering maar regel. Geweldig!

Zo ook bij dit exemplaar, Zowel motorruimte als chassis en onderstel zijn een genot om tot in detail te bekijken, foto’s zijn natuurlijk voorhanden.

Het gaat om de V8 met injectie, gekoppeld aan de 4-traps ZF automaat, de fijnste combinatie voor velen.

Er valt bijzonder weinig op zowel techniek als uitstraling aan te merken. Het chassis is in de jaren goed behandeld en verkeert dus in topstaat gezien zijn leeftijd. Motor en versnellingsbak functioneren zoals het hoort. Geen zingend differentieel of vervelende spelingen op de aandrijflijn. Een perfect functionerend injectiesysteem en daarmee een soepel startende V8, koud of warm. Geen corrosie op staal of op aluminium. Prachtig ogend lakwerk. Mooie emblemen aan voor- en achterzijde, ik kan nog wel even doorgaan.

Goed om te weten is dat de Classic af-fabriek is voorzien van een airconditioning, momenteel nog steeds perfect werkend. Ook de kachel functioneert goed.

Wat zijn dan de minpunten, vraag je je af? Die moet je met een vergrootglas zoeken. Denk dan aan een klein deukje in de linker- achterflank, een niet werkend after-market cruisecontrol systeem. Anders nog iets? Een druppeltje olie aan het carter van motor en bak, maar dat is het vermelden haast niet waard. Was dat het? Ja, dat was het.

Zoals gezegd, dat hebben we aan de vorige eigenaar te danken. Jaren van trots bezit gaan voorbij, het is wel eens tijd voor wat anders, zo gaat dat. Wander merkt een prachtige P38 uit onze collectie op, de Classic wordt tot groot genoegen van mij ingeruild. Leuk, mijn eerste eigen Range Rover ‘Classic’! Je begrijpt het al, de Range Rover wordt door mij te naam gesteld en beland dus niet in de bedrijfsvoorraad, ik wil rijden.

En dat rijden is gunstiger dan je wellicht zult denken; in Nederland valt de Range Rover met zijn tenaamstelling in 1986 in de overgangsregeling voor de wegenbelasting; dat betekent slechts 152 euro wegenbelasting. Het overschot aan ruimte in een Range Rover maakt het een praktische auto en in dit geval biedt de originele trekhaak met een trekvermogen tot 3500kg ook veel mogelijkheden. Afschrijving kent een klassieker doorgaans niet. Dat alles ideaal voor een echte liefhebber!

Waarom dan toch verkopen, vraag je je vast af? Kon ik al die mooie klassiekers maar zelf houden. MK2, XKR, P38, XJ S1, Range Rover Classic… het is allemaal te mooi om weg te doen, maar het is mijn werk, ik ben geen verzamelaar.

Hoe dan ook, totdat de nieuwe eigenaar gevonden is maak ik dankbaar gebruik van deze heerlijke klassieker, want wat is dat genieten! Het motorgeluid, de brede motorkap met de karakteristieke markeringen links en rechts, de karakteristieke lijnen, typisch Range Rover.

Te koop dus, maar zonder een prijskaartje, wat de eerste keer is voor mij. Wellicht remt dat de verkoop wat af, want met dit soort bijzondere klassiekers kan het snel gaan. Heb je interesse, meld je dan gewoon even en wie weet komen we tot elkaar.

Er valt nog veel te zeggen over deze Range Rover, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Waarom deze Range Rover Classic?
In bijzonder goede staat
Vogue SE uitvoering
Interieur en exterieur in topstaat
Echte liefhebbersauto
Frisse auto om te zien en te rijden

Export.
Liefhebbers van Britse klassiekers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: XJ-35-TS
Oorsprong: NL
Registratie NL: 01-08-1986
Eerste registratie: 01-08-1986
APK vervaldatum: 06-10-2024
Kilometerstand: 322.729km
Cilinderinhoud: 3528cm3
Motortype: 8 cilinders in V opstelling
Vermogen: 96kW/131PK

Financieel.
Range Rover Classic Vogue SE 3.5 V8 EFI – Green Metallic – 322.729km – Y1986

Verkocht aan John

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!