De Range Rover P38 spreekt tot ieders verbeelding, zoals elke Range Rover doet.
Range Rover, een iconisch ontwerp. Direct bij de introductie in 1969 was de luxe en uiterst comfortabele terreinwagen een groot succes. Maar liefst 27 jaar werd het model geleverd. Vanaf 1994 werd het eerste model omgedoopt tot Range Rover Classic, zijn opvolger werd immers geïntroduceerd; de P38A. Vernoemd naar de projectnaam Pegasus, gebouwd in Block 38A, Solihull.
Tot en met 2002 werd de P38 gevoerd. Relatief kort dus, waardoor het een relatief zeldzaam model is. Goede exemplaren zijn inmiddels schaars aan het worden. Betrouwbare klassiekers, geweldige reisauto’s. Verguisd door diegenen die er òfwel onbekend mee zijn, òfwel uitsluitend bekend zijn met de slecht onderhouden exemplaren, vaak gedreven door gierigheid. Waar kennen we dat van? Juist ja, onze andere liefhebberij; Jaguar.
Goed, we gaan naar dit exemplaar; de heerlijke 4.6 HSE. Inmiddels alweer twee jaar in mijn bezit en dus in mijn beheer onderhouden. Een heerlijke en vooral originele Range Rover in de voor mij ultieme uitvoering; Epsom Green exterieur, Charcoal leder interieur en 18 inch Mondials, de mooie klassieke velgen, origineel Range Rover en volledig nieuw gepoedercoat. Een echte liefhebbersauto, getuige de vele aanwezige documenten en brochures.
Nadat de tweede eigenaar, een echte liefhebber, de Range Rover enkele jaren reed hebben wij deze overgenomen. Direct werd alles op alles gezet om de P38 naar een hoog niveau te brengen; Hemelbekleding werd gerenoveerd met prachtig grijs alcantara, het schuifdak werd gerepareerd en er werd vanzelfsprekend groot onderhoud uitgevoerd. Erg groot onderhoud, aan werkelijk alles is gedacht.
Dat betekent natuurlijk dat er uitsluitend specialisten aan de Range Rover hebben gewerkt. Wat moest er dan allemaal gedaan worden, vraag je je af? Vergis je niet, deze klassiekers hebben inmiddels de leeftijd van 25 jaar bereikt. Bekijk het gemiddelde aanbod maar eens. Alleen al op de foto’s zie ik meestal voor duizenden euro’s aan achterstallig onderhoud. Let wel, je hebt het dan pas over de foto’s. Koop een dergelijke, gemiddelde Range Rover of bijvoorbeeld Jaguar, en er is je veel hoofdpijn gegarandeerd.
Juist om hoofdpijn te voorkomen, zowel bij mijzelf als bij de nieuwe eigenaar, is mijn doel om álle aandachtspunten aan te pakken. Bij deze Range Rover hebben we het dan over vernieuwing van alle blendmotoren in de kachel, reparatie van het aircosysteem, reparatie van cruise control, update van het luchtvering systeem, vernieuwing van radiator, groot onderhoud, vers gepoedercoate velgen, nieuwe merkbanden, zelfs alle motorkap- en kofferklepemblemen zijn nieuw, origineel Land Rover. Remleidingen achterzijde compleet vervangen, remschijven en blokken achter zijn vernieuwd… Tot zover de speerpunten. De lijst eindigt pas als àlle zaken werken en zijn zoals het hoort. Deze prachtige P38 is daarvan het resultaat. Alles op alles voor een betrouwbare klassieker, niet voor niets dat ik ze ook graag weer terug zie.
Bekijk de foto’s en verras je over de staat van de P38 in het algemeen, over de de staat van onderhoud en de details. Zelfs de wielbouten zijn nieuw, zie je het? Goedkoop? Nee. Mooi? Ja!
Er valt nog veel te zeggen over deze Range Rover, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.
Waarom deze Range Rover P38?
Origineel, onverprutst
BTW auto, prijs incl. 21% BTW
Bijzonder interessante kilometerstand
Interieur en exterieur in topstaat
Uitgebreide documentatie aanwezig
Frisse auto om te zien en te rijden
Buitensporig goed onderhouden
Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.
Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: NT-122-G
Oorsprong: DE
Registratie NL: 18-04-2017
Eerste registratie: 27-09-2000
APK vervaldatum: 20-07-2024
Kilometerstand: 181.089km
Cilinderinhoud: 4554cm3
Motortype: 8 cilinders in V opstelling
Vermogen: 160kW/218PK
Financieel.
Range Rover P38 4.6 V8 HSE – Epsom Green Metallic – 181.089km – Y2000Verkoocht aan Wander, Nederland