Or read in: Engels

De meest begeerlijke Daimler wereldwijd – Daimler Century 1/100.

Simpelweg onvindbaar. Simpelweg uniek. Een Daimler Century heeft eigenlijk geen woorden nodig, liefhebbers weten genoeg.

1996, 100 jaar historie. Dit werd gevierd met een tweetal bijzondere modellen; de Daimler Century. Geleverd in 4.0 zes-in-lijn en 6.0 V12. Elk model uitgevoerd in Long Wheel Base. Het moest de meest luxueuze, meest compleet uitgevoerde Daimler ooit worden, een bijzonder model. Slechts 100 exemplaren van beide motortypes werden geproduceerd om de exclusiviteit te waarborgen.

Werkelijk alles aan de Daimler Century straalt kwaliteit en luxe uit. De schitterende Turbine velgen, volledig verchroomd. Zwarte Century emblemen, goud ingelegd. Luxe wortelnotenhout van de hoogste kwaliteit, ‘Century’ ingelegd. Vrijwel elk interieurdeel is afgewerkt met het zacht aanvoelende, fijne Analine leder. Een Harman Kardon geluidsinstallatie voorzien van 9 luidsprekers en 240watt vermogen.

Nooit eerder vond je zelfs aan de passagierszijde een memory functie voor de volledig elektrisch verstelbare zetel, wel in de Century modellen. Hoewel de luxe captain chairs achterin eigenlijk pas in 1997 hun intrede deden tijdens het inluiden van het nieuwe type X308, had Daimler met de Century de primeur; in het achtercompartiment vind je de elektrisch verstelbare en verwarmbare separate zetels, voorzien van het typische Daimler logo op elke hoofdsteun. De make-up spiegeltjes, verzonken in de hemelbekleding en licht naar elke zetel gedraaid, maken het geheel af.

Wanneer we spreken over de klassieke XJ modellen X300 en X308 kunnen we zeggen dat de tijden veranderd zijn. Goede exemplaren zijn sporadisch, zeer sporadisch te vinden. Hoewel de berijder vaak nog van mening is dat zijn of haar trots in goede staat verkeert, blijkt na gedegen onderzoek dat onderstel en techniek de tand des tijds niet goed hebben doorstaan, hoe mooi de carrosserie ook blinkt. Een potentiële kat-in-de-zak, zoals we dat in Nederland noemen, een miskoop. Niet vreemd; we spreken van klassiekers met een leeftijd van 20-30 jaar. Veel of weinig kilometers, het zegt allemaal niets. Onderhoud en behoud is wat telt.

Onderhoud en behoud, laat dat nu net zijn waar deze bijzondere Century op scoort! Jarenlang in het bezit geweest van een Belgische Jaguar specialist, op onderhoud is dus niet bezuinigd. Vervolgens door mij overgenomen, klaar voor nog meer liefhebberij. Een volledige bodem renovatie werd uitgevoerd; alle kritische punten zijn aangepakt. Het achter subframe is verwijderd en schoongemaakt, voorzien van nieuwe rubbers. Schokbreker rubbers rondom werden vervangen. De schokbrekers zelf zijn in een recent verleden reeds vernieuwd. Slechte chassis delen werden vervangen en goed beschermd tegen de tand des tijds. Het gevolg is een geheel roestvrije bodem, uniek voor dit type klassieker.

Ervaar het rijden in deze Century en je waant je in 1996, de rij-eigenschappen lijken onveranderd, het interieur oogt geweldig, aan niets zie je de reeds opgedane ervaring van deze Century af.

Groot onderhoud werd uitgevoerd en details in het interieur werden aangepakt. De versnellingsbak werd voorzien van een onderhoudsbeurt, nieuw filter en nieuwe olie. Ook het aircosysteem is onderhouden en koelt perfect. Helemaal klaar voor de toekomst! Heerlijk toch?

Deze Century in de schitterende kleur Kingfisher Blue hééft het gewoon; Een in topconditie verkerend interieur en exterieur, een onderstel in topconditie, werkelijk alles ademt kwaliteit uit. Dat zegt iets over de manier waarop deze Century de afgelopen jaren is bereden, gekoesterd in dit geval. Absoluut de investering waard, daar is geen twijfel over mogelijk.

Van oorsprong is de Century in België nieuw geleverd. De tweede Belgische eigenaar, een Jaguar specialist zoals al vermeld, gunde ons na acht jaar sturen en koesteren zijn schitterende Century, wetende dat wij alles op alles zetten om deze bijzondere klassieker in de best mogelijke staat te brengen èn te houden.

De Century is voorzien van een al even zeldzame kleur; Kingfisher Blue. Het interieur is uitgevoerd in prachtig Silk White analine leder. Overal vind je leder, zelfs op de deurpanelen. Prachtig maar vooral ook bijzonder uniek. Natuurlijk vind je wortelnotenhout in overdaad, uiteraard voorzien van een met de hand ingelegd Century logo.

De automaat schakelt soepel, de wielophanging voelt degelijk aan. Een ‘zingend’ differentieel is een bekende kwaal van de X300 Jaguars en Daimlers. Het differentieel van deze Century is uiteraard muisstil, onhoorbaar.

Het is duidelijk het gaat om een bijzonder model. Een Daimler Six Century had destijds een prijs van FL247.000,-, de Double Six verliet Coventry voor FL260.000,-. Een bedrag dat in deze tijd vergelijkbaar is met de prijs van een nieuwe Bentley, om maar een voorbeeld te noemen.

Je kunt je voorstellen hoe enorm zeldzaam een Daimler Century is. Wereldwijd zijn er in totaal 200 exemplaren verdeeld. Hoeveel er hier nog van over zijn? Wie zal het weten.

Ik hoor je denken, die kilometerstand… Dat begrijp ik in eerste instantie. Besef je wel dat we inmiddels in een ander tijdperk zijn aangekomen wanneer het gaat over de X300 en X308 reeks, het zijn ware klassiekers. Denk je dat iemand zich afvraagt wat de kilometerstand is van een MK2, of een E-Type? Natuurlijk niet. De staat van onderhoud telt. De staat van het interieur. De staat van het exterieur. De originaliteit. Besef je dat goed en je koopt vandaag de dag een stuk gelimiteerde Jaguar-Daimler geschiedenis van grote waarde, voor het bedrag van een normale middenklasser. Kan dat nog met een E-Type, of een MK2? Nee. En zo zal het ook gaan met deze Century.

De Century wordt afgeleverd met een kersverse APK. Uiteraard is de servicemap aanwezig. Facturen van het eerder uitgevoerde onderhoud en renovatie zijn voorhanden.

Er valt nog veel te zeggen over deze bijzondere Daimler Century, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Waarom juist deze Daimler?
Century. Daarom.
Unieke staat
Afkomstig van de tweede eigenaar
Betrouwbare zescilinder
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: R-454-KJ
Oorsprong: BE
Registratie NL: 13-07-2024
Eerste registratie: 14-06-1996
Kilometerstand: 386.514km
APK vervaldatum: 13-07-2024
Cilinderinhoud: 3980cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 177kW/241PK

Financieel.
Daimler Century 4.0 L6 LWB 1 of 100 – Kingfisher Blue – 386.514km – Y1996

Gereserveerd voor Jur

Marge transactie, BTW niet verrekenbaar.

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!