De Range Rover P38 spreekt tot ieders verbeelding, zoals elke Range Rover doet.
Range Rover, een iconisch ontwerp. Direct bij de introductie in 1969 was de luxe en uiterst comfortabele terreinwagen een groot succes. Maar liefst 27 jaar werd het model geleverd. Vanaf 1994 werd het eerste model omgedoopt tot Range Rover Classic, zijn opvolger werd immers geïntroduceerd; de P38A. Vernoemd naar de projectnaam Pegasus, gebouwd in Block 38A, Solihull.
Tot en met 2002 werd de P38 gevoerd. Relatief kort dus, waardoor het een relatief zeldzaam model is. Goede exemplaren zijn inmiddels schaars aan het worden. Betrouwbare klassiekers, geweldige reisauto’s. Verguisd door diegenen die er òfwel onbekend mee zijn, òfwel uitsluitend bekend zijn met de slecht onderhouden exemplaren, vaak gedreven door gierigheid. Waar kennen we dat van? Juist ja, onze andere liefhebberij; Jaguar.
Goed, we gaan naar dit exemplaar; de Epsom Green DSE, uitgevoerd in HSE Pack. Inmiddels vier jaar in mijn bezit en dus in mijn beheer onderhouden. Een heerlijke en vooral originele Range Rover in de voor mij ultieme uitvoering; Epsom Green exterieur, Lighstone leder en een interieur vol wortelnotenhout. Een echte liefhebbersauto, getuige de vele aanwezige documenten en brochures. Zelfs de optielijst van destijds is aanwezig, compleet met vinkjes gezet door de eerste eigenaar! De eerste eigenaar bestelde de Range Rover op Belgisch kenteken, fiscaal erg voordelig. 110.000 kilometer werd er gereden onder de Belgische vlag, waarna de Range Rover naar Nederland kwam. Dit natuurlijk vergezeld van Belgische Carpass om de kilometerstand te garanderen.
Nadat de tweede eigenaar, een echte liefhebber, de Range Rover tot 155.000km bracht hebben wij deze overgenomen. Direct werd alles op alles gezet om de toch al mooie en goede Range Rover naar een nog hoger niveau te brengen; Hemelbekleding werd vernieuwd, het schuifdak werd gerepareerd en er werd vanzelfsprekend groot onderhoud uitgevoerd.
Er gingen wat jaren van heerlijk maar sporadisch rijden voorbij, waarna de Range Rover zijn huidige bestemming kreeg; De Balearen.
Dit soort liefhebbersauto’s rij je natuurlijk zelf naar de eilanden. Na enkele uitvoerige checks, wederom groot onderhoud en onder andere nieuwe luchtbalgen rondom is de Range Rover klaar voor de reis van 2.300km.
Kort gezegd heeft onze inzet de afgelopen jaren zijn vruchten weer afgeworpen, de Range Rover gaf geen krimp. Uitsluitend de riem voor de airconditioning bleek wat moeilijk te wennen aan het nieuwe, vochtigere klimaat, piepen was het gevolg en opnieuw spannen was de oplossing.
Kwaliteit en onderhoud, daar gaat het om. Ik kan nog lang doorgaan over deze Range Rover maar daarvoor is geen ruimte in een advertentietekst. Bekijk de foto’s en verras je over de staat en de complete uitvoering van deze P38.
Om het kort en toch volledig te houden vermeld ik hier alle minpunten, voor zover deze er zijn. Op de foto nauwelijks zichtbaar, maar het houtwerk vertoont op sommige plekjes wat scheuren. met name het stuurwiel heeft daar last van. De koppelomvormer wil na even stilstaan wat langzaam aan het werk, maar doet vervolgens waarvoor hij aanwezig is, koppel omvormen. That’s it.
Momenteel wacht ik op de Spaanse documenten. Op de foto is het Nederlandse export kenteken daarom nog zichtbaar. Na ontvangst van de documenten wordt de Range Rover door mijzelf gereden en staat deze altijd binnen gestald.
Er valt nog veel te zeggen over deze Range Rover, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom op Ibiza, de koffie staat klaar.
Waarom deze Range Rover P38?
Geheel origineel
HSE Pack
Bijzonder interessante kilometerstand
Interieur en exterieur in topstaat
Uitgebreide documentatie aanwezig
Zeer compleet uitgerust
Frisse auto om te zien en te rijden
Jouw auto in Spanje.
Tijdens mijn zoektocht naar een goede liefhebbersauto in Spanje voor gebruik op Ibiza kwam ik er achter dat de kwaliteit niet voldeed aan onze eisen. Met deze reden importeren wij liefhebbersauto’s in Spanje, met name het kustgebied en op de eilanden Ibiza, Formentera, Mallorca, Menorca. We verzorgen desgewenst de aankoop, onderhoud, transport, importdocumenten en verzekering.
Technische informatie.
Geregistreerd in: ES, EU
Kenteken: Nog niet beschikbaar
Oorsprong: BE
Registratie BE: 28-06-2000
Eerste registratie: 28-06-2000
APK vervaldatum: 01-09-2023
Kilometerstand: 167.701km
Cilinderinhoud: 2497cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling, turbo
Vermogen: 100kW/136PK
Financieel.
Range Rover P38 2.5 DSE HSE Pack – Epsom Green Metallic – 167.701km – Y2000Gereserveerd voor Philippe
Inruil? Graag!